bunga api


Saturday, December 18, 2010

Kongsi Cerita Percutian 2

Masih di Langkawi...betullah kata orang Pulau Langkawi ni tempat yang menarik untuk dilawati. Pada mulanya kami bercadang untuk bercuti di Singapura tetapi rasa macam baru sangat ke Kota Singa tu...Nak kata baru taklah, tiga tahun lepas. Berbalik cerita di Langkawi.....kami sebenarnya sangat bertuah kerana tempat penginapan dan kenderaan untuk pusing-pusing pulau lagenda ni ada kawan yang tolong uruskan. Kami tinggal di Suria Century selama empat hari di sana...Apartment 3 bilik 2 bilik air  dan ada dapur untuk memasak lagi. Lokasinya tak jauh dari Pekan Kuah. Apa yang menariknya ialah kawan-kawan saya dari Kemamanpun turun ke Langkawi juga pada masa tu tapi kami tak berjumpapun di sana kerana masing-masing ada urusan yang tersendiri....apa lagi kalau bukan aktiviti membeli belah... ke mana lagi kalau tidak ke kedai Hj. Ismail Group....Saga..Idaman Suri dan lain-lain...semuanya kedai bebas cukai. Kawan saya Siti khabarnya memborong periuk, Anizar set teko....saya sendiri sampai senget bahu mengangkut periuk dan pinggan mangkuk. Rasa-rasanya terlebihlah muatan feri ke Kuala Perlis masa nak balik tu....jangan marah ye!!!
Apa yang menarik di Langkawi ni nampak macam sinonim dengan Pulau Pinang...Nasi Kandar!!!! Ada kedai Nasi Kandar Aiman...Nasi Kandar Hameed...Nasi Kandar Pak Ali.....mungkin ada lagi tapi ni tiga kedai yang kami sempat singgah...sedap dan harga boleh tahan.
 Satu lagi tempat makan yang menarik ialah Bamboo Beach Restaurant di Pekan Kuah juga. Kalau nak makan masakan panas atau makanan laut yang segar bolehlah ke sana......harga sangat berpatutan...tepi pantai dan dapat melihat pemandangan yang sangat cantik terutamanya ketika matahari mula terbenam...dengan tiupan bayu yang mendamaikan...lagi bertambahlah berat badan!!!

Satu lagi cerita ialah tentang kebersihan. Saya rasa di setiap tempat yang kami lalui terpampang papan peringatan supaya menjaga kebersihan Pulau Langkawi. Satu usaha yang patut diberi pujian....dan satu lagi, sepanjang berada di sana, tidak teradapat seorangpun peminta sedekah...sangat membanggakan tetapi ada beberapa orang "Pak Arab" yang cuba membuat cerita untuk diberi sedekah!!!....entahlah...yang peliknya mereka pula menentukan berapa yang kita perlu sedekahkan...hairan bin ajaib.


DATARAN LANG....

HIDANGAN DI RESTORAN BAMBOO...

1 comment:

  1. wah bestnya ronda2 langkawi.. nasib baik la jauh, kalau dok kat penang, tiap2 bulan boleh p :D

    ReplyDelete